Historia

Asterix & Obelix - Najbardziej prawdobobna historia

cray94 0 10 lat temu 3 570 odsłon Czas czytania: ~3 minuty

Witam

Przez wiele dni starałem się ogarnąć całość w związku z historią A&O W bajce jak i naprawdę. Wiele rzeczy pozostaje niewyjaśnionych ze względu na informacje ogólne na temat Galów i rzeczy z nimi powiązanych.

Jeśli w uważasz czytelniku że wskazówki które tu podam by ułatwić wyobrażenie sobie naszych bohaterów z dzieciństwa takimi jakimi byli naprawdę, proszę podaj przynajmniej 8 zdaniową wypowiedz z DOBRYMI argumentami :).

Zapraszam do krótkiej lektury.

I.Kim byli?

Galowie przez wielu z nas mogą być błędnie uważani za barbarzyńców, wikingów. Jednak prawda jest zakorzeniona w tradycjach i rolach jakie odgrywał każdy z należących do tego PLEMIENIA członków.

Pamiętacie jedną z scen gdzie druidzi zbierali się w jednym miejscu by pokazać swoje odkrycia itp?

Otóż, nie do końca tak to wyglądało. Druidzi pełnili role kapłanów składających ofiary dla swoich bogów. Krwawe ofiary. Nie będę tu wspominał o odcinaniu głów gdyż jest to oczywiste. Ale z tego faktu można już ustalić kim byli Galowie. A mianowicie należeli oni do Celtów.Praktycznie byli ich największym plemieniem które jako ostatnie upadło w wojnie z Rzymem.

Kilka faktów :

*Arystoteles opisuje ich jako ponad miarę twardych, okrutnych i wojowniczych ludzi

*Grecki geograf Strabon (I wiek) w swoich dziełach wspomina Celtów jako wojowniczy naród

*Celtyckie wojsko charakteryzowało się słabo opancerzoną piechotą uzbrojoną zwykle w długie, ciężkie i dwuręczne miecze oraz podłużną tarczę. Typowy wojownik plemienny północnej Francji ubrany był w spodnie w kratkę. Podobnie jak Rzymianie, Celtowie nosili miecz przy prawym boku. Jego włosy były posklejane mieszaniną gliny i wapna.

*Najwcześniejszy okres migracji dotyczy końca VII i VI wieku p.n.e. Celtowie powędrowali na zachód obejmując w pierwszej kolejności południe dzisiejszej Francji, Hiszpanii i Portugalii. W VI wieku p.n.e. zasiedlili cały obszar Francji, nazwanej od nich Galią.Po dotarciu na nowe tereny Celtowie na ogół asymilowali się z tubylczą ludnością. Na Półwyspie Iberyjskim Celtowie z Iberami utworzyli grupę nazywaną Celtyberami.

*Galowie należeli do najzagorzalszych przeciwników Rzymu. Podbili oni i skolonizowali północ Italii, wyniszczając przy tym Etrusków. Rzymianie podporządkowali ich sobie dopiero w trzech etapach: w północnej Italii, południowej Francji i wreszcie drogą podboju północnej Francji przez Juliusza Cezara. Pomiędzy Galami i Italczykami istniała wymiana kulturalna i handlowa (głównie broń).

II.Wojna z Cezarem

Fabuła cześći A&O jest powiązana w prawie każdym przypadku z walką przeciwko Rzymowi. Ten wątek przewija się co film. Jednak teraz można sobie zadać pytanie: Ale czy ta nieugięta wioska która pomimo liczebnej przewagi cezara naprawdę istniała?

Tu tkwi problem. Gdyż niektóre zapiski wskazują na to że istniała a niektóre że w ogóle takiej wioski nigdy nie było.

Rzymski historyk Flawiusz Arrian w swoich notatkach zapisał taką oto treść :

".....ostatnia zaś która nie uległa siłą naszego wszech potężnego imperium stawia zaciekły opór. Pomimo usilnych starań jej mieszkańcy nadal tkwią w swojej norze i póki co nie udało się jej odbić.Krążą absurdalne pogłoski iż mieszkańcy są nieśmiertelni. Absurd. I pomimo odniesionych ran potrafią nadal stawić czoło naszym żołnierzom"

Co jak co ale zgodzę się tu z Arrianem gdyż co takiego sprawiło że taka garstka może pokonać legiony?

Odpowiedzią może być morze. Jestem przekonany że nigdy nie istniał wywar dzięki któremu można było stać się bogiem. Jednak co z narkotykami? Amfetamina i inne środki tego pokroju odpadają. Czemu? Nie jest możliwe by dzięki nim pomimo ogromnego bólu walka była nadal możliwa. Więc co sprawiało że byli niepokonani?

Odpowiedzi są dwie:

* Dzięki bliskiemu położeniu morza , Galowie przygotowywali i okolicznych roślin i owoców morza coś na wzór morfiny dzięki której nie czuli bólu. Teraz pytanie: No dobrze ale gdy wojownik stracił rękę? Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Jedyne co mi przychodzi do głowy to to że straty były ogromne i mieszkańcy potajemnie sprowadzali nowe jednostki do wioski? Nie wiem. Mogę się tylko domyślać.

*Byli świetnie wyszkolonymi wojownikami a doświadczenie druidów pomagało im wrócić do zdrowia w na tyle krótkim okresie czasu by w razie potrzeby znów stanąć do walki. Prawdą jest że byli bardzo krzepcy i posługiwali się ciężkim orężem któremu nawet najlepsza rzymska tarcza nie dawała rady.

Udawało im się dostać do obozów Rzymian , zarzynać ich w nocy, niszczyć machiny oblężnicze, szykować pułapki itp. Posiadali szpiegów ostrzegających ich przed kolejnym atakiem wroga?

Jest to najbardziej prawdopodobną opcja. Którą uważacie właściwą sami wybierzcie.

Teraz poruszę temat " Co stało się z mieszkańcami wioski?". Jest wiele możliwości. Rzym nie widząc rezultatów zbombardował całą wioskę. Sztorm pochłoną ją do oceanu. Czy mieszkańcy byli na tyle wyczerpani że nie dawali rady i się poddali? Tego nie wiem.

Jednakże teraz sprawa jest taka czy ta wioska w ogóle istniała. Nie ma 100% pewności że doszło do jakichkolwiek bitew z ostatnim bastionem galów który mężnie dawał opór. Nic nie mogę zagwarantować. Jedyne co pozostaje to snuć domysły i pościć wodze wyobraźni i domyślać się jak to naprawdę było.

Jeżeli będę miał jakieś dokładniejsze informacje czy natrafię napisze kolejne części tego wątku :)

Oznacz jako: przeczytane ulubione chcę przeczytać

Komentarze

Zaloguj się, aby dodać komentarz.

Archiwum

Najnowsze i warte uwagi

Artykuły i recenzje