Historia

Rzeźbiarze

pan amo 1 9 lat temu 7 180 odsłon Czas czytania: ~2 minuty

Trudna sztuka rzeźbienia w kamieniu, była doskonalona od wieków. Na początku powstawały prymitywne posążki, wyglądające jak ociosany kamień. Z biegiem lat, dzięki rozwojowi cywilizacji, techniki, religii oraz sztuki, powstawały arcydzieła - piękne i majestatyczne. Zamawiali je arystokraci, królowie, biskupi... Najczęściej, były to ich podobizny, popiersia. Miały one pozostać bez zmian przez setki lat, tylko po to, żeby pamięć o nich przetrwała.

Rzeźby są piękne. Nikt nie może zaprzeczyć, że jest to pokaz kunsztu, talentu i wytrwałości artysty. Samych rzeźbiarzy od zawsze uznawano za najzdolniejszych ze zdolnych. To oni cieszyli się największym szacunkiem na dworach szlacheckich. W czasach bezwzględnej dominacji Chrześcijaństwa w Europie, to oni byli najbogatsi i to oni decydowali, kto oraz co przejdzie do historii. W jaki sposób jego zleceniodawca będzie oceniany w przyszłości oraz co po nim zostanie. Oni trzymali władzę w swoich rękach. Pewnie nie byli tego świadomi... Powiesz, że to nie jest władza. Muszę zaprzeczyć. Władza nad pamięcią, nad informacjami to największa władza, jaką można posiadać.

W swoim życiu widziałeś wiele rzeźb. Każda jest inna, wyjątkowa. Widziałeś też takie, które wyglądały jak żywe. Miałeś wrażenie, że Cie obserwują. Na 100% coś takiego Ci się przytrafiło. Przez setki lat, rzeźbiarze nauczyli się zapisywać życie w swoich dziełach. Nie tylko wygląd, ale i duszę. Pozwól, że wyjaśnię Ci jak to robią:

Dusza nie jest doskonała, można ją oszukać. Wystarczy tylko stworzyć idealną kopie ciała. Nie mówię tu o głowie, klatce piersiowej czy nogach... Nie, cały sekret tkwi w szczegółach. To dzięki nim powstaje coś wyjątkowego. Szczegóły takie jak oczy, paznokcie, włosy, rzęsy oraz idealne wymiary każdej części ciała. Fryzura rzeźby musi by taka sama jak fryzura modelu. Z dokładnością do jednego włosa. Jeśli udało się to skopiować, przychodzi czas na najtrudniejszą część. Rzęsy. Który rzeźbiarz jest w stanie wyrzeźbić rzęsy? Czy to jest możliwe? Odpowiedź brzmi – tak, jest to możliwe. Rzęsy są niezbędne do przechwycenia duszy zleceniodawcy. Płaci i wymaga, niemożliwe staje się możliwe. Wykłada na to fortunę. Artysta nie ma wyboru. To musi się udać. Nie tylko ze względu na zapłatę...

Rzeźbiarz musi być ostrożny. Rzeźba może wchłonąć jego duszę za najmniejszą niedoskonałość. Prosty układ pomiędzy artystami a siłami wyższymi. Ich dzieła muszą być idealne. Inaczej spotka ich kara. Niewiarygodne? A jednak.

Uważasz, że bez ingerencji z zewnątrz powstałyby takie dzieła sztuki jak Pietà Watykańska, Dawid czy Nike? Mylisz się. Człowiek nie jest w stanie sam uchwycić takiego piękna, a tym bardziej skopiować. Zawsze będzie chciał coś poprawić, dodać coś od siebie. Dlatego rzeźbiarze są nadzwyczajnymi ludźmi. Ludźmi? Nie do końca. Oni potrafią zauważyć piękno, zapisać i przekazać je dalej. Uczynić niezmiennym w czasie. Tego nie potrafi zwykły człowiek.

Następnym razem, jak zobaczysz rzeźbę, pomyśl o tym, ile pracy ona kosztowała, ile czasu pochłonęła.. i czyja dusza ją zamieszkuje.

Oznacz jako: przeczytane ulubione chcę przeczytać

Komentarze

Motyw z duszą w rzeźbie fajny, ale autor go jakoś nie do końca wykorzystał.
Odpowiedz
Zaloguj się, aby dodać komentarz.

Inne od tego autora

Archiwum

Najnowsze i warte uwagi

Artykuły i recenzje