Historia

Telefony

realnizzlle 2 9 lat temu 2 510 odsłon Czas czytania: ~24 minuty

Krzysztof Urbański Telefony

Dla Piotra rzeczywistość była niczym zaparowana, duszna kuchnia, której od kilku lat nikt porządnie nie wyczyścił. W takiej kuchni przyrządzane potrawy mają taki sam, uniwersalnie mdły smak i jeśli za długo się w niej przebywa, chce się człowiekowi rzygać. Dla tego szaro—przezroczystego pięćdziesięciolatka ten etap jego życia to był schyłek. Przekonany był, że najlepsze miał już za sobą. Najlepszy seks, najlepsze imprezy, najlep-sza forma fizyczna, najlepsza kasa. Z serii „naj” nie zaliczył jeszcze chyba tylko najsilniej-szego zawału. Włóczył się po swoim życiu jak wykastrowany, bezpański pies, który od czasu do czasu znajdzie kawałek żarcia w osiedlowym śmietniku. Żona wniosła o rozwód dokładnie tego samego dnia, kiedy spłacili ostatnią ratę wspólnego mieszkania w umiar-kowanie podłej dzielnicy. Sąd — na podstawie udowodnionej zdrady — przyznał auto-matycznie kobiecie ledwie spłacone gniazdko i opiekę nad dwójką córek. Z całej tej histo-rii najbardziej bolesna była rozłąka z ukochanymi bliźniaczkami. Sonia i Maja stanowiły dwa powody, które jeszcze przytrzymywały go przy życiu. Nie widział ich od kilku lat. Kobieta sprzedała szybko mieszkanie, korzystając z boomu na kupno nieruchomości, po czym wyjechała wraz z dziewczynkami do innego miasta. Kontakt z rodziną ograniczył się tylko do komorniczych powiadomień o niezapłaconych alimentach. Kiedy wydawało się, że zapije się w swojej wynajmowanej kawalarce, życie przyniosło nieoczekiwane udziw-nienia jego zasranej i — wydawać by się mogło — przesądzonej egzystencji.

Uważał, że oprócz kilku niewygodnych faktów nie różni się od reszty facetów w tym wieku. Mężczyzn z doświadczeniami, których los poobijał i pozbawił złudzeń. Dwójka dzieci, rozwód, alimenty, problemy z nadciśnieniem, nałogami, prostatą i bolącym kręgosłupem. Przeszłość w zasadzie przeciętna, ale wspominana z rozrzewnieniem. Przy-szłość raczej nieciekawa. Lecz na przekór temu, co o sobie myślał, pojawiła się zmiana. Przyszła niespodziewanie, zupełnie jak zima w październikowy dzień.

2

Tego ranka wstał jak zwykle około godziny siódmej dwadzieścia. Dziwne uczucie lekkości i świeżości w sekundę podniosło go z łóżka. Było to dość zaskakujące doznanie. Ostatnimi czasy poranne wstawanie stanowiło niewyobrażalną wręcz katorgę dla jego niemłodego już ciała, jednak tym razem było inaczej. Od lat nie czuł się tak świetnie. Zu-pełnie jakby niewidzialna ręka wszechmocnej istoty wlała w jego sypiące sie już kości siłę i witalność dwudziestolatka. Zaciętą, pełną energii i arogancji, zuchwałą młodość. Przez chwilę nawet pomyślał, że nadeszła już ta chwila, o której tak pięknie piszą poeci. Ostatni rejs, kurs w jedną stronę, sąd ostateczny. Aniołki dostały na niego zlecenie i żegna się z tym światem. Jednak wydawało się, że jego życie odmieniło się w jakiś tajemniczy, cu-downy sposób. Zupełnie nowe życie, które niespodziewanie dostał w prezencie. Jakże od-mienne od tego, z którego był okradany przez te wszystkie lata spędzone na tym kancia-stym świecie. Czuł od dawna, że z roku na rok jego niegdyś niespokojny duch uchodzi gnieciony surową egzystencją. Lecz jednej nocy wszystko odmieniło się całkowicie. O bo-gowie, co za uczucie! Tego nie dają wszystkie narkotyki tego świata. Czuł się jak tykająca bomba. Czuł, że rodzi się w nim coś obślizgłego i niebezpiecznego. Coś uporczywie zim-nego. Coś, co sprawiało, że czuł się wybornie.

Ten dzień, niespodziewanie jak na tę część roku, zasypał miasto promieniami słońca, co spowodowało, że ludzie tłumniej pojawili się na ulicach. Jak zawsze zamknął mieszkanie znajdujące się na parterze starej żydowskiej kamienicy i sprawdził skrzynkę na listy. Nie znalazł w niej żadnej nowej korespondencji. Zazwyczaj były tam ponaglenia do spłaty zadłużenia z uporem psychopaty wysyłane przez jedną z firm windykacyjnych. Swoją drogą, namnożyły się ostatnio jak grzyby po deszczu — pomyślał z odrazą.

Od tygodnia był na zwolnieniu lekarskim z powodu urazu kręgosłupa. Pracował w magazynie na obrzeżach miasta. Tego felernego dnia podnosił coś strasznie ciężkiego z ziemi, kiedy poczuł przeszywający ból w plecach. Plusem całej sytuacji był przymusowy urlop. Teraz mógł pozwolić sobie na ożywczy spacer wzdłuż ulicy Goebbelsa. Dzięki cu-downemu ozdrowieniu, które nie miało żadnego logicznego wyjaśnienia, po bólu nie zo-stało śladu. Mimo że szedł powoli, jego chód dziwnie nabrał dzikiej sprężystości. Na ten fakt zwróciła uwagę mijająca go sąsiadka, mieszkająca dwa piętra wyżej. Ukłonił się ko-biecie, uśmiechając przy tym zagadkowo. Staruszka odwzajemniła ukłon, przyglądając się odmienionemu sąsiadowi z nieukrywanym zaciekawieniem. Miał wrażenie, że jego skóra z minuty na minutę staje się gładsza i bardziej jędrna. Włosy gęstnieją, a ciało nabiera witalności. Gdy szedł tak pogrążony w tych przyjemnych myślach, nieomal staranowała

3

go młoda kobieta, zaciekle rozmawiająca przez telefon. Była to jedna z tych zaganianych i bezlitośnie wspinających się po kolejnych szczeblach kariery. W ostatnim momencie wy-minęła go, uśmiechając się przepraszająco. Przyjrzał się jej oczom z nieukrywaną bezczel-nością. A były to piękne, okrągłe, korporacyjnie zdeterminowane oczy; koloru intensyw-nej czerni. Uśmiechnęła się jeszcze raz. Tym razem w zupełnie inny, mokry sposób. Wy-stukując żwawe staccato szpilkami i poprawiając włosy, wyminęła go pospiesznie. Zapach orientalno—kwiatowych perfum uderzył mu mocno do głowy. Natychmiast w okolicy lę-dźwiowej kręgosłupa poczuł to charakterystyczne napięcie, kiedy to mężczyzna czuje, że jest w olimpijskiej formie. Nie jest ze mną jeszcze tak źle — uśmiechnął się do siebie w my-ślach, wzrokiem odprowadzając piękną nieznajomą. Kobieta, nawet na chwilę nie prze-stając rozmawiać przez komórkę, zniknęła za szklanymi drzwiami pobliskiej kawiarni.

Ten dzień zapowiadał się naprawdę dobrze, co postanowił uczcić dobrym śniada-niem w zaprzyjaźnionej knajpie. Ulubiona jadłodajnia Piotra znajdowała się na rogu ulic Mao i Złotej. Niewielki lokal, prawie w całości pokryty tanią boazerią, był całkiem przy-tulny i przyciągał przechodniów zapachami domowej kuchni. Wszedł po prowizorycz-nych schodkach i otworzył wysłużone, lekko spróchniałe drzwi. Nieznośne skrzypienie spowodowało chwilową konsternację gości zajmujących miejsca przy okrągłych stoli-kach. Wszyscy obecni jak na komendę skierowali na niego wzrok, by po chwili wrócić do własnej sfery prywatności.

— Mógłbyś w końcu zrobić coś z tymi drzwiami — rzucił rozbawionym głosem.

— Niby po co? Dzisiaj wygrywam na loterii siedem baniek. Jutro mnie już tutaj nie ma, mój drogi — odpowiedział mu niski łysy człowieczek z bujną rudą brodą.

Rudy Roland, krępy właściciel lokalu — była to postać barwna i osobliwa. Niegdyś wojskowy w stopniu kapitana, wyrzucony z armii z powodu erotycznego skandalu z bar-dzo niegrzeczną lolitką. Prawdziwy nomada z życiowym doświadczeniem i niejedną hol-lywoodzką historią do opowiedzenia. Sam nigdy o tym nie mówił, ale podobno dziew-czyna była córką wysoko postawionego w państwowych resortach taty. Wybuchła wielka wrzawa wokół tej sprawy. Rolo ledwo umknął przed ciupą za molestowanie nieletniej i złamanie podstawowych wytycznych żołnierskiego regulaminu. Bliscy znajomi twier-dzili, że — mimo sporej różnicy wieku — szczerze ją kochał. Przyparty do muru wizją odsiadki, nie czekając na rozwój wydarzeń, wyruszył w podróż, która trwała ładnych parę lat. W Finlandii pracował przy wyrębie lasów, zrywał pomarańcze gdzieś u wybrzeży Co-

4

sta Blanca, w Stanach opiekował się emerytami z nadwagą. W Tybecie natomiast próbo-wał zostać mnichem, co go strasznie wynudziło i przyprawiło o chroniczny ból pleców. Gdy sprawa ucichła, wrócił na stare śmieci i za niewielkie oszczędności otworzył knajpę. Z różnym powodzeniem prowadzi ten biznes ze swoją młodszą o dwadzieścia lat przyja-ciółką Ewą. Szczerze mówiąc, gdyby nie ta drobna, krótko ostrzyżona brunetka, interes nie przetrwałby miesiąca. Z jej zdolnościami organizacyjnymi i jego niezłym talentem ku-linarnym knajpa dawała nawet jakieś dochody.

— A więc co dziś pan sobie życzy? — wypalił z pompatyczną przesadą.

— Jajecznicę na bekonie i kawę z mlekiem na początek. Potem zobaczymy.

— Się robi, generale — powiedział Rudy Rolo i zniknął w otłuszczonej, ciasnej kuchni.

Jak na dość wczesną godzinę, w lokalu było sporo klientów. Stali bywalcy; Jednooki Marian chłeptał jak zwykle herbatę, próbując pobudzić swój zniszczony stresem i gorzałą żołądek. Zazwyczaj zajmowało mu to około godziny, po czym zamawiał naleśnika z twa-rogiem, nadgryzał go i wychodził ze zdegustowaną miną. Na drugi dzień wracał i powta-rzał rytuał z dokładnością szwajcarskiego zegarka. Przy stolikach znajdujących się najbli-żej okna zasiadały z reguły starsze damy, z nabożeństwem popijając cappuccino lub her-batkę. Dzisiejszego dnia pojawiła się tylko jedna. Wdowa po jubilerze, który miał sklep po drugiej stronie ulicy. Kobieta zadbana, o nienagannych manierach, patrząca na świat spoj-rzeniem nieco ironicznym. Towarzyszył jej, jak zwykle, pies rasy nieznanej, lecz z pewno-ścią bardzo drogiej. To małe bydlę potrafiło szczekać w sposób naprawdę irytujący i wy-trwały. Dziś jednak piesek grzecznie drzemał obok stóp swojej właścicielki. Zaraz obok siedziały trzy uczennice, które najprawdopodobniej zerwały się z lekcji w pobliskim li-ceum. Zajmując skórzaną rogówkę, rozprawiały o swoich nastoletnich dramatach, pijąc z jednej butelki wodę mineralną. Ta z najmocniejszym makijażem wybuchała co jakiś czas gromkim śmiechem, trzęsąc się przy tym jak agrestowa galaretka. Było jeszcze kilka osób, które całkowicie oddawały się rozkoszom podniebienia lub lekturze gazety. W przeciw-nym rogu lokalu siedziała kobieta, na oko mogąca mieć jakieś trzydzieści lat. Przyjemna figura, lekko potargane włosy, śnieżnoblada cera. Przyglądał się jej krótko, po czym zajął jeden z wolnych stolików, oczekując na swoją upragnioną jajecznicę na boczku.

Z głośników popłynęły pierwsze takty „Always On My Mind” grupy Pet Shop Boys, co zachęciło go do dalszej afirmacji tego świetnie zapowiadającego się dnia. Z kuchni

5

nadleciała woń jajek smażonych z boczkiem i cebulą. Czuł to tak intensywnie, jakby sam je przyrządzał. Teraz wszystkie jego zmysły zaostrzyły się do granic możliwości. Wzrok z każdą sekundą stawał się przenikliwy niczym lotniskowy skaner, słuch rejestro-wał każdy, nawet najmniejszy szmer. Przypomniał sobie, jak dobrych parę lat temu eks-perymentował z kokainą, LSD i jeszcze kilkoma substancjami, których nazw nie mógł so-bie przypomnieć. Ale narkotykowe wrażenia były nieporównywalne z tym, co działo się z nim w tym właśnie momencie. Czuł się jak wilk wpuszczony do wiejskiej zagrody pełnej owiec. Czuł siłę i coś jakby zew krwi. Gdy najgłośniejsza w lokalu licealistka, ta z mocnym makijażem, po raz kolejny zaśmiała się głośno, spojrzał na nią zuchwale, nie ukrywając zainteresowania jej młodzieńczą urodą i jeszcze nieukształtowaną kobiecością. Świat w jednej chwili zwolnił bieg. Wydawało się, że wszystko nagle zamarło. Wszyscy i wszystko stało się przezroczyste i zamazane jak w narkotycznym śnie indiańskiego sza-mana. Nawet dźwięki wydobywające się z głośników rozlały się jak zupa po kuchennym blacie. Nagle pomieszczenie zalał mrok, zupełnie w podobny sposób, gdy gasną światła w sali kinowej przed rozpoczęciem seansu. Było to przerażające i podniecające jednocze-śnie. Wyraźnie widział tylko postać nastoletniej uczennicy. Niewinność to nie było słowo, które mogło ją opisać w tym momencie. Jej bystre spojrzenie i rozchylone wargi były pełne lubieżnej wiadomości. Miał wrażenie, że mówi do niego, mimo że jej powierz-chowne słowa kierowała do schowanych w mroku koleżanek. Była to rozmowa w zupeł-nie innym, ezoterycznym wymiarze. Dziewczyna z wyniosłością odsłoniła swoją gładką, aksamitną szyję, co niemalże doprowadziło go do orgazmu. Teraz jej twarz nabrała okrop-nego, demonicznego wyrazu. Oczy zapaliły się sino—czarnym płomieniem. Ledwie doj-rzał, jak na tej młodej i gładkiej szyjce pojawiła się strużka krwi. Widok ten przyprawił go o silny, lodowaty dreszcz. Lecz to, co nastąpiło zaraz potem, doprowadziło go do stanu euforycznego szoku i kompletnego odrętwienia. Szyja była w tym momencie rozcinana jakby ostrzem niewidzialnego sztyletu. Rana powoli i z dostojną elegancją powiększała się, a ciemnoczerwona posoka rozlewała się na dekolcie dziewczyny. Jej przerażające oczy śmiały się w ekstazie. Tysiące głosów w jego głowie szeptało najpaskudniejsze bluźnier-stwa, w setkach nieznanych mu języków. Dziewczyna niczym antyczna bogini rozłożyła ramiona w zapraszającym geście. Czuł, że jest bliski omdlenia. Rozchyliła delikatnie wargi. Jej język ponętnie i zachęcająco dotykał krystalicznie białych zębów. Skóra zjeżyła mu się na karku ze strachu i podniecenia.

6

— Jajka na bekonie raz! — wykrzyknął Roland z zadowoleniem w głosie, wyska-kując energicznie z kuchni.

Nagle poczuł, jakby ktoś mocno uderzył go w głowę ciężkim przedmiotem. Wszystko wróciło do poprzedniego stanu. Głos starego wiarusa w jednej sekundzie prze-rwał ten demoniczny teatr. Mrok rozświetliło bladożółte światło żyrandoli. Czas no nowo był starym, przyzwoitym pożeraczem rzeczywistości. Rozejrzał się zaniepokojony. Młoda dziewczyna dalej radośnie plotkowała z koleżankami. Na jej szyi nie było śladu diabel-skiego cięcia i ani najmniejszej kropli krwi. Gdy zauważyła, że się jej przygląda, zachicho-tała, chowając twarz w dłoniach. Mimo silnego makijażu można było dojrzeć gołym okiem rumieniec zakłopotania na jej policzkach. Mężczyzna był kompletnie zdezorientowany. Scena sprzed chwili wydawała się tak boleśnie realna, że mógłby przysiąc, iż czuje ciepło i zapach krwi oblewającej ciało dziewczyny. To było totalne szaleństwo. Po raz pierwszy poczuł niepokój związany ze swoją tajemniczą przemianą. Rodził się w nim ktoś obcy i zły. Lecz najgorsze było to, że wcale nie chciał, aby to się skończyło. Chciał więcej. Chciał czuć to intensywniej.

— Chcesz w końcu te jajka, czy nie?! — Powiedział Rolo z drwiną w głosie, po czym puścił do niego oko, widząc, z jaką miną przygląda się nieletniej uczennicy. Na jego ryżo—bladej twarzy rysowały się pełne zrozumienie i aprobata. Mężczyzna wstał i odebrał ja-jecznicę na białym talerzu. Zaraz potem Ewa przyniosła mu kawę, tradycyjnie uśmiecha-jąc się ciepło. Czuł, że odchodzi od zmysłów. Biedna Ewa, gdyby wiedziała, co się dzieje w mojej głowie, już nigdy by się do mnie nie uśmiechnęła. Ba! Przepędziłaby do stu dia-błów — pomyślał. Z zachłannością wygłodzonego psa zaczął pożerać swoje jajka, popija-jąc w międzyczasie gorącą kawę. Był naprawdę głodny, a makabryczny miraż sprzed chwili sprawił, że to uczucie jeszcze się wzmogło. Pochłonięty posiłkiem, nawet nie zau-ważył faktu, że przysiadła się do niego nieznajoma, której wcześniej przyglądał się przez chwilę.

Na pierwszy rzut oka mogła mieć około trzydziestki. Wpatrując się w niego tajem-niczo, włożyła papierosa do ust, po czym zaczęła leniwie grzebać w swojej wysłużonej torebce koloru wyliniałego szczura.

— Z tego, co wiem, to tu nie wolno palić — powiedział przez zaciśnięte zęby.

7

Popatrzyła na niego z zainteresowaniem, nie przerywając eksplorowania swojej torby. Po kilku chwilach znalazła zapalniczkę i przystawiła ją do końcówki papierosa. Na-gle z kuchni dobiegł dźwięk tłuczonych talerzy i pisk Ewy. W drzwiach pojawił się szybko Rolo, by uspokoić sytuacje. Unosząc ręce do góry, z głupawą miną zapewniał:

— Nic się nie stało, nic się nie stało. Wszystko w jak najlepszym porządku.

Niespodziewanie kobieta podniosła się i jak poparzona wybiegła z lokalu z papie-rosem w zębach.

Pieprzona wariatka — powiedział do siebie w myślach i zakończył z nieukrywa-nym zadowoleniem swój posiłek.

Wstając, podniósł talerz i zostawił pod nim banknot. Jeszcze raz spojrzał na licea-listkę, jakby chcąc się upewnić, że to, co wydarzyło się przed chwilą, to tylko efekt prze-wlekłej abstynencji seksualnej. Energicznym ruchem nałożył płaszcz i wyszedł z lokalu zaczerpnąć świeżego powietrza. Już na ulicy rozejrzał się, aby sprawdzić, czy gdzieś w po-bliżu nie ma kobiety z papierosem. Nie miał teraz ochoty na flirty z niepoczytalnymi. Poza tym w głowie miał całkowity kocioł. Czuł, że w żyłach krew szybciej mu krąży, a świado-mość podsyła obrazy, jakich nie powstydziłby się sam David Lynch w swoim ostatnim fil-mie. Poszedł w stronę parku „Czterech orłów”, który zawsze odwiedzał, kiedy miał coś przemyślenia. Mijając kolejne ulice, czuł, że wszyscy przechodnie mieli wzrok skierowany na jego osobę. Naciągnął kołnierz płaszcza na głowę, jakby chciał ukryć swoją mroczną tajemnicę przed światem. Na niebie pojawiły się chmury, stopniowo izolując miasto od słońca. Gdy dotarł na miejsce, skąpane w uschniętych liściach uliczki parku rozkosznie zachęcały do spaceru. Wszystkich chętnych: młode matki z dziecięcymi wózkami, starusz-ków z pupilami, wagarowiczów z pobliskich szkół czy facetów w okolicach pięćdziesiątki z pandemicznymi halucynacjami. Po kilku chwilach ochłonął i usiadł na ławce ulokowanej tak, by można było karmić kaczki w niewielkiej sadzawce. Gdy już prawie całkowicie się uspokoił, niespodziewanie odezwała się jego komórka, o której całkowicie zapomniał. Szczerze mówiąc, nienawidził tego urządzenia bardziej od hemoroidów, których nabawił się kilka lat temu.

Na ekranie wyświetlił się komunikat o zastrzeżonym numerze. Zawsze odbierał w takich przypadkach, ale tym razem poczuł dziwny niepokój. Coś mu mówiło, że nie po-winien tego robić. Mimo tego nacisnął klawisz z zieloną słuchawką i przyłożył aparat do ucha.

— Tak, słucham …?

8

Po drugiej stronie nikt się nie odezwał. Jedyne, co słyszał, to specyficzny, nieznośny szmer. Coś jak gniazdo szerszeni w oddali albo plantacje jakiegoś innego niezidentyfiko-wanego robactwa.

— Halo…? — ponowił z irytacją w głosie. Pomyślał, że to pomyłka, ale kiedy miał już się rozłączać, usłyszał po raz pierwszy ten głos. Zimny, syntetyczny, śliski i przeraża-jący.

— Podobało ci się.

— Słucham? Zaraz, kto mówi?! Zdaje się, że chyba się nie znamy! — wypalił zde-nerwowany.

Po drugiej stronie słychać było tylko te nieznośne dźwięki. Teraz wydawało mu się, że brzmiało to jak jakaś okropna plaga szarańczy lub szepty w jakimś archaicznym, zapomnianym języku. Przez moment wsłuchiwał się w to, co działo się po drugiej stronie słuchawki. Po kilu naprawdę długich chwilach męski głos znowu zadźwięczał metalicznie, przeszywając tym jego duszę i ciało.

— Jestem przekonany, że ci się podobało. No wiesz… tam w knajpie…

Po tych słowach poczuł, że się poci i jest naprawdę wystraszony. Chciał coś z siebie wydusić, ale mógł jedynie skoncentrować się na tym, by całkowicie nie odejść od zmy-słów.

— Szkoda, że nie widziałeś swojej miny, kiedy ta małolata zaczęła wariować — zasyczał tajemniczy nieznajomy niczym wąż. Ten głos był jak trucizna wlewana prosto w sam środek duszy. Kompletnie nie mógł tego pojąć. W końcu udało mu się wydusić:

— Ale skąd…? Skąd to wiesz…? Kim w ogóle jesteś…?

— Kim jestem? Aniołem, kurwa, stróżem! — po czym zaśmiał się jak przez mgłę, szyderczo i paskudnie. — Cały czas byłem tuż obok ciebie. Co, jesteś zdziwiony? Oj nie bądź już… przyznaj, chętnie zerżnąłbyś tę małą… w zasadzie to jeszcze dziecko….

— Zamknij się.. — wyrzucił rozedrganym głosem i szybko się rozłączył. Wstał z ławki, by zaraz znowu na niej usiąść. Złapał się za głowę i próbował uspokoić. Ten tele-fon kompletnie rozstroił jego i tak niestabilne samopoczucie. Fakt, zdarzenie w knajpie u Rolanda było kompletnie dziwaczne, ale dało się jakoś wytłumaczyć. Mógł to być na przy-kład jakiś chwilowy mikrosen czy coś takiego. Takie rzeczy się zdarzają. Czytał kiedyś o tym na jakimś portalu internetowym. Ludzie nawet w trakcie zwykłych czynności zasy-piają na ułamek sekundy, nie zdając sobie wcale z tego sprawy. Nie musiał długo czekać,

9

by telefon zadzwonił ponownie. Na ekranie wyświetlił się ponownie komunikat o zastrze-żonym numerze.

Nie zastanawiając się ani chwili, cisnął telefon do parkowej sadzawki, płosząc tym stado kaczek skwapliwie dokarmianych przez przechodniów. Poczuł, że traci grunt pod nogami. Jego życie w ciągu jednego poranka zamieniło się w groteskowy koszmar, który obezwładniał go z minuty na minutę coraz bardziej. Pierwsza rzecz, jaka przyszła mu do głowy, to wrócić do lokalu Rolanda i poszukać jakiś wskazówek lub odszukać tego kogoś, kto tak bezczelnie z niego kpi. Gwałtownym krokiem skierował się w drogę powrotną. Cały czas nie opuszczało go uczucie, że wszyscy ludzie jakoś dziwnie mu się przyglądają. Poczuł się winny. Nie wiedział jednak za bardzo, z jakiego powodu. Że wreszcie poczuł się świetnie? Że młodnieje z sekundy na sekundę? Że fantazjuje o nieletnich uczennicach? Tysiące myśli przelatywało mu przez głowę niczym ptactwo emigrujące do ciepłych kra-jów przed zimą. Przyspieszył kroku w nadziei, że szybko uda się rozwiązać tę zagadkę. Nie wiedział jeszcze,jak bardzo jest w błędzie.

To, co zobaczył na miejscu, co jeszcze rano było knajpą „U Rolanda”, zmroziło mu krew w żyłach i sparaliżowało od stóp do czubka głowy. Cały budynek był kompletnie spalony. Strażacy dogaszali już opanowany pożar. Tylko gdzieniegdzie zachłanne jęzory ognia trawiły pozostałości po niewielkim budynku. Stado gapiów okrążyło barierki izolu-jące od miejsca wypadku. Na miejscu były już policja i służby sanitarne. Ktoś w tłumie płakał. Ktoś krzyczał. Kompletna panika i chaos. Tego nie spodziewał się nawet w swoich najczarniejszych snach. Ktoś w tłumie mówił, że nikt nie przeżył. Ktoś mówił o wadliwej instalacji gazowej. Ktoś jeszcze inny o boskim gniewie i nieuchronnej sprawiedliwości. Nagle w tłumie zobaczył Ewę, opatuloną w kraciasty koc, odprowadzaną właśnie przez młodego sanitariusza do karetki.

— Ewa!!! — wykrzyczał i rzucił się w jej stronę. — Co się stało? Co z Rolandem?!

Dziewczyna nawet nie zareagowała na jego głos. W jej oczach nie było nic oprócz apatii i przerażenia. Podbiegł szybko i złapał za jej drobne ramiona.

— Ewa, co jest z tobą? Co tu, do cholery, się stało?

Powoli odwróciła głowę w jego stronę i ze zdziwieniem wpatrywała się przez chwilę. Zupełnie jakby widziała go pierwszy raz w życiu.

— Proszę się odsunąć — powiedział sanitariusz, odpychając go na bok. Ewa ni-czym potulna owca podążyła za nim, by zniknąć za rozsuwanymi drzwiami ambulansu.

10

Chciał przejść przez barierki, ale policjanci momentalnie kazali mu się cofnąć i nie utrudniać pracy.

— Co tu się, kurwa, stało!? — powiedział tym razem sam do siebie, na wpół pła-czącym głosem.

Gdy tak stał zupełnie załamany między tym zezwierzęconym tłumem, niespodzie-wanie zbliżyła się do niego dziewczyna o azjatyckich rysach, z upiętymi kucykami na gło-wie. Miała na nogach różowe rolki i generalnie cała była ubrana na różowo. Beztrosko trzymając w ustach lizaka, podała mu telefon, który oczywiście był koloru wulgarnego różu. Całkowicie zdębiały wyciągnął rękę po aparat. Dziewczyna, jakby nigdy nic, z gracją wymijając kolejnych gapiów, odjechała, szurając różowymi kółkami rolek o rozgrzany od pożaru chodnik. W momencie, gdy stracił ją z zasięgu wzroku i z tępą miną przyglądał się tej surrealistycznej sytuacji, poczuł w dłoni wibracje. Telefon zaczął wygrywać słodką me-lodię w konwencji jakiejś przedziwnej hybrydy candy—popu z manga—disco. Na ekranie wyświetlacza pojawił się numer zastrzeżony. Kompletnie zrezygnowany wpatrywał się w ekran różowego aparatu, nie wiedząc specjalnie, co ma zrobić. W końcu odebrał, wie-dząc dobrze, kogo glos usłyszy w głośniku.

— Wiesz, że to bardzo brzydki nawyk, takie nieodbieranie telefonów. A poza tym jesteś nieodpowiedzialny. Przecież zawsze może się coś stać…. jakiś wypadek… — po tych słowach nastąpiła długa cisza. Znowu słyszał to nieznośne szeptanie w tle, a może gniazdo insektów. W tym momencie nie miało to już większego znaczenia. Jadowity głos zabrzmiał na nowo.

— Bardzo mnie tym zdenerwowałeś. A przecież tak świetnie razem się bawiliśmy, ech… Na co te moje wszystkie starania? A tak chciałem ci pomóc…

Piotr postanowił się opanować. Teraz już wiedział, że złością nic nie wskóra. To wszystko było tak kompletnie popieprzone, że nie miał siły ani pomysłu na walkę. Apa-tycznie czekał na rozwój sytuacji.

— Szkoda, że ci wszyscy ludzie musieli ucierpieć… cóż… sam chciałeś bawić się w kotka i myszkę.

Te słowa zabolały go głęboko. Sama świadomość, że mógł temu zapobiec, rozdzie-rała mu serce. Przestał już sobie zadawać pytania o logikę tych wszystkich zdarzeń, które właśnie miały miejsce w jego życiu. Otępiały, stał z przegranym spojrzeniem i pokornie wsłuchiwał się w każde słowo, które sączyło się przez słuchawkę tego niedorzecznego, różowego telefonu.

11

— Teraz posłuchaj mnie, ty żałosny pasożycie. Czekam na ciebie w twoim uroczym mieszkanku, a raczej tej zatęchłej dziurze. I tym razem wolałbym, żebyś był posłuszny, jeśli chcesz jeszcze kiedyś zobaczyć swoje bliźniaczki. — Te ostatnie słowa były jak wia-dro wody wylane na głowę.

— Ty skurrr…. — telefon rozłączył się i słyszał tylko tępy powtarzający się sygnał. Dopiero teraz zorientował się, że trzęsą mu się ręce. Groźba skierowana w stronę córek sprawiła mu wielki, wręcz fizyczny ból. Po policzkach popłynęły mu łzy. Ta cholerna bez-radność była wyniszczająco nie do zniesienia. W jednej chwili, odpychając od siebie ludzi, którzy w dalszym ciągu licznie okupowali miejsce pożaru, zaczął biec. Potykał się o wła-sne nogi. Zatrzymywał sie kilka razy, by zwymiotować, zanim dotarł blady jak ściana na róg ulicy Goebbelsa. Jakiś pijany menel zatrzymał go z prośbą o drobne. Odepchnął go rozwścieczony. Pijak, zataczając się, runął ciężko na ziemię. Leżąc na chodniku, wykrzy-kiwał w jego stronę jakieś przekleństwa, których znaczenia już nie zrozumiał. W głowie miał tylko ostatnie zdanie, które ten skurwiel wypowiedział przez telefon. Wreszcie zna-lazł się przed swoją kamienicą. Nie zauważył nic niezwykłego. Spojrzał do góry. W jego mieszkaniu światła były zgaszone. Trzęsącymi się rękami wyjął klucze, aby otworzyć drzwi do klatki schodowej. W ułamku sekundy znalazł się na górze. Drzwi wejściowe były zamknięte. Złapał za klamkę. Słyszał wyraźnie dźwięk przekręcanego zamka. Z impetem wparował do przedsionka z nadzieją, że powali tym intruza na ziemię. Lecz w mieszkaniu nikogo nie było. Zapalił światło. Przedsionek, pokój, łazienka i mikroskopijna kuchnia były całkowicie puste. Sprawdził kilkukrotnie każdy najmniejszy zakamarek. Był kosz-marnie zmęczony. Ciężko usiadł na łóżku i spojrzał w lustro, które było przymontowane do szafy. Jego twarz była groteskowo wykrzywiona z przerażenia, a oczy przekrwione, jakby tęgo pił przez kilka tygodni. Jeszcze niedawno czuł, że może przenosić góry, a w tym momencie wyglądał, jakby spędził dwutygodniowe wakacje pod reaktorem w Czarno-bylu. By dać odpocząć oczom, zamknął powieki i złapał się za głowę. Pozostał w tej pozycji długą chwilę. W głowie miał kolaż tych wszystkich zdarzeń z dzisiejszego dnia. Próbował uspokoić oddech, ale to nic nie dało. Nie wiedział, co to wszystko oznacza. Jeszcze rano był przeciętnym facetem z wygodnie, nudnym życiem. Aż tu nagle jakieś pokręcone wizje, dziwne telefony i jeszcze ta historia z pożarem knajpy Rudego Rolanda. Wreszcie otwo-rzył oczy. To, co zobaczył w lustrze, o mało nie doprowadziło go do zawału. Odruchowo odskoczył w tył łóżka, kurczowo przywierając do ściany. Po drugiej stronie lustra siedział

12

na krześle jakiś mężczyzna. Nieznajomy wpatrywał się w niego z paskudnym uśmiesz-kiem na kościstym licu. Jego oczy były tak zimne i wstrętne, że w pierwszym odruchu mu-siał odwrócić głowę. Był świetnie ubrany. Idealnie zszyty grafitowy garnitur i krawat w kolorze indygo, skórzane buty z najwyższej półki, perfekcyjnie przycięte włosy. Potężny strach odebrał mu władanie własnym ciałem. Jak do cholery to możliwe, żeby ktoś prze-szedł na drugą stronę lustra? W końcu usłyszał znajomy głos.

— No proszę, wreszcie jesteś. Już myślałem, że jesteś tak śmierdzącym tchórzem, że nie przyjdziesz. Wiesz, zawsze, jak dostaję zlecenie na nieudacznika, to wrzucam w niego trochę energii i młodości, żeby za bardzo nie cuchnął przy ceremonii. Najbardziej nienawidzę zapachu starych ludzi. Przyprawia mnie o mdłości. Ty nie jesteś znowu taki stary, ale śmierdzisz jak świetlica w domu starców…

Piotr leżał nieruchomo, co chwila spuszczając wzrok, nie mogąc znieść widoku tego kogoś lub czegoś. Straszliwa postać ubliżała mu w sposób tak okrutny, a on nie mógł na-wet wydobyć z siebie słowa.

— … może jeszcze jest w tobie odrobina… hmm… nawet nie wiem, jak to nazwać. Przyzwoitości? Raczej nie. Bakterie spuszczane w kiblu mają więcej przyzwoitości od cie-bie. Powiedziałbym, że jest w tobie jeszcze trochę smrodu. Takiego trupiego smrodu. Od-dychasz, ale w istocie jesteś trupem. Nic niewartym śmieciem, który zanieczyszcza ta piękną planetę. Trzeba cię utylizować. I właśnie utylizacją takich odpadów zajmuję się ja.

— Czym… Czym ty jesteś? — powiedział ledwie słyszalnym głosem.

— Przecież ci powiedziałem. Ja jestem tym, który sprząta — odparł z zadowole-niem w głosie.

W tym momencie Piotr zauważył, że w pokoju pojawiła się dziewczyna. To jeszcze bardziej spotęgowało jego zaskoczenie. Dokładnie ta, którą dzisiaj rano widział w demo-nicznej scenerii. Ta, od której wszystko się zaczęło. Skąd do cholery się tu wzięła. Teraz cały makijaż z jej twarzy rozlał się po policzkach, jakby przed chwilą płakała. W jej oczach nie było żadnych emocji. Tylko jakaś przerażająca pustka. Z lekko przechyloną głową wolno snuła się po pokoju, mając na sobie kraciastą spódniczkę i białą bluzkę. Jej gołe stopy były całe pokaleczone, jakby przeszła całe miasto bez butów. Postać z drugiej strony lustra kontynuowała swój werbalny lincz.

— Jesteś tak beznadziejny, że nawet boisz się uwieść małolatę. W tych czasach to takie proste, jak wyskoczyć po fajki do kiosku. Co?! Brzydzi cię, że jest tylko trochę starsza od twoich córek?

13

To ostatnie zdanie wywołało w nim niepokój o dziewczynki. Maja i Sonia. Tak bar-dzo za nimi tęsknił. Uczennica podeszła teraz do rogu łóżka i bardzo powoli usiadła, mając nadal nienaturalnie przechyloną głowę.

— Powiedz tatuśku, kiedy ostatni raz widziałeś swoje córeczki? Kiedy ostatni raz z nimi rozmawiałeś? Czy w ogóle spróbowałeś się z nimi skontaktować? Dowiedzieć się, gdzie teraz mogą być? Co robią? Gdzie się uczą? Prawda jest taka, że wolisz siedzieć w tej swojej żałosnej dziurze i użalać się nad sobą. Oczywiście, najłatwiej jest zachlać się i mieć wszystko w dupie. Przecież to nie twoja wina. To wszystko przez tą sukę, twoją eks. Boisz się, śmierdzący tchórzu. Taka jest prawda. Strach pożera każdy, najmniejszy kawalątek twojej, niewartej splunięcia duszy. Nawet nie próbujesz z nim walczyć. Oto cała prawda, tatusiu.

— Tatusiu — powtórzyła uczennica bardzo powoli zbliżając się do niego. Teraz zauważył, że ma zakrwawione kolana, którymi poplamiła wypłowiałą pościel. W jej głosie paradoksalnie było trochę smutku i ponętnego erotyzmu. Kompletnie nie wiedział, co ma robić. Tysiące myśli, miliony emocji przepływało przez niego w jednej sekundzie. Dziew-czyna usiadła na nim okrakiem, eksponując swoje młodzieńcze wdzięki.

— Użyj sobie, zanim z tobą skończę. Popuść wodze fantazji. Choć raz w życiu miej jaja. Chociaż szczyptę odwagi. Na pewno lubisz sprośne gadki nieletnich lolitek. Weź ją jak w pornosach, ty żałosny skurwysynu!

Złapał ją za nadgarstek i chciał zrzucić na bok, ale napotkał niespodziewany opór. Ta dziewczyna miała jakąś diabelska siłę. Ścisnęła mu rękę niczym imadło. Poczuł straszny ból. Dosłownie miażdżyła mu dłoń. Próbował walczyć, ale nie miał żadnych szans. To były siły nie z tego świata i musiał uznać ich wyższość.

— Lubisz to, tatusiu? — powiedziała słodkim głosem dziewczyna, a jej oczy zapło-nęły okrutnym blaskiem. Wyglądała jak kontrolowana przez demony. Przypomniały mu się te wszystkie filmy o opętaniach i egzorcyzmach, które czasami oglądał w młodości. Jednak teraz to niestety nie była filmowa fikcja. To było tak boleśnie realne. Nagle poczuł pieczenie w okolicach brzucha. Coś ciepłego i mokrego rozlewało się po jego udach i bio-drach. Spojrzał w dół. To była krew. Jego własna krew. Dziewczyna z urzekającą delikat-nością wpychała mu w brzuch spiczasty sztylet z piękną grawerowaną rękojeścią. Jej nie-winny wyraz twarzy nie pozwolił wpaść mu w panikę. Zrobiło mu się słabo. Nadal słyszał ten okropny głos mężczyzny z lustra. Już nie rozumiał słów. Tracił również wzrok. Obraz

14

rozmywał się, zamieniając wszystko w jedną bezkształtna masę. Wszystkie zmysły słabły z sekundy na sekundę, zapowiadając rychły koniec. Czuł coraz intensywniej, jak uchodzi z niego życie. Podobało mu się to uczucie. Miał tak potwornie dosyć tego koszmaru, a śmierć wydawała się wybawieniem. Zimno, które zaczęło go ogarniać, było kojące i rześ-kie.

Półprzytomny słyszał jeszcze słowa dziewczyny: Tatusiu… tato….

— Tato… Tato… obudź się… tatooo… Tato, obudź się! — poczuł nagle, jakby niewi-dzialna ręka wyciągnęła go z piekielnych otchłani. Otworzył oczy i zobaczył pochylone nad nim dwie roześmiane, identyczne twarze, przysłonięte złotymi puklami włosów. To było tak niesamowite, że przez moment nie mógł uwierzyć. Stały nad nim z tymi wielkimi zielonymi oczyma; Sonia i Maja. Jego dwie cudowne córki, których nie widział od bardzo długiego czasu. Odruchowo złapał się za brzuch, spodziewając się krwawiącej rany. O Boże,to był sen. To był tylko pieprzony sen.

— Mamo, obudził się! Tata się obudził! — wykrzyczały bliźniaczki, jednocześnie rzucając się na niego.

Z oczu pociekły mu łzy tak intensywnie, jak potrafi padać deszcz w ciepły wiosenny wieczór. Przycisnął je mocno do siebie, jakby bał się, że ktoś mu je odbierze.

— Moje piękne aniołki. Już teraz wszystko będzie dobrze — mówił, płacząc rów-nocześnie z radości.

Tulił je bardzo mocno i bardzo długo. Aż wreszcie spojrzał na stojącą w drzwiach jego małego mieszkania żonę. Patrzyła na ich trójkę, próbując ukryć wzruszenie. Po po-liczku spłynęła jej łza, którą szybko wytarła rękawem błękitnej bluzki. Znowu przytulił Maję i Sonię, powtarzając w kółko:

— Teraz już wszystko będzie… dobrze, już będzie dobrze..

Odzyskał przytomność, ale wiedział, że życie uchodzi z niego jak miejskie fekalia do pobliskiej rzeki. Powoli otworzył oczy. Z powodu utraty dużej ilości krwi widział tylko zarysy mebli i martwe ciało dziewczyny, która leżała u jego boku….

C.D.N.

Oznacz jako: przeczytane ulubione chcę przeczytać

Komentarze

Bardzo mi się podoba, miła odmiana przy powtarzalnym już stylu pisania, tylko zraził mnie koniec, jakby autor spieszył się przy jego pisaniu, stworzył go na jednym tchu.
Odpowiedz
Ogólnie wypada fajnie, ale ten moment na zakończenie tej części kiepski, no i te myślniki i cyfry, prawdopodobnie oznaczające akapity lub strony sprawiają, że wygląda to jakby było chamsko skopiowane. Chociaż skąd w takim razie te myślniki? A sama historia nawet wciągająca.
Odpowiedz
Zaloguj się, aby dodać komentarz.

Archiwum

Najnowsze i warte uwagi

Artykuły i recenzje