Historia

Przewodnik po demonach leśnych i domowych : Mitologia Słowiańska

Użytkownik usunięty 5 11 lat temu 6 738 odsłon Czas czytania: ~1 minuta

Przewodnik po demonach leśnych i domowych : Mitologia Słowiańska

Wśród różnych demonów w jakie wierzyli Słowianie, demony leśne i domowe były najliczniejsze. Nie jest łatwo określić, czy były one dobre czy złe. W śród demonów, które czyhały na ludzkie życie i zdrowie, były też takie, które za drobną ”opłatą” pomagały ludziom.

Aitwar, Gad, Had – Przyjazny demon domowy, przyjazny gospodarzowi, występował pod postacią zaskrońca. Jego obecność była traktowana jak błogosławieństwo dla domu.

Domownik, Domowy, Domawik, Gospodarz – przyjazny demon domowy, życzliwy wobec gospodarzy. Zostawiano mu resztki jedzenia, w zamian za co Domownik nie przeszkadzał w pracach gospodarzy.

Ubożę – życzliwy demon domowy, mieszkał pod kominem lub progiem na strychu, szczególnie aktywny był w nocy, gdzie sprawdzał prace gospodarzy i poprawiał ją. Dla Ubożęcia pozostawiano resztki posiłków, a on w zamian pomagał i ostrzegał gospodarzy prze niebezpieczeństwem .

Mamuna – żeński demon leśny, wyglądem podobny do Wił, podmieniający dzieci.

Baba Jaga, Buba, Jędza, Czarownica, Wiedźma – Istota pół demoniczna, żyjąca w pobliżu osad ludzkich, znana ze swych umiejętności magicznych. Występowała pod postacią staruchy, ale też żab, ropuch i ciem. Była uważana niekiedy za leśne bóstwo, opiekujące się zwierzętami, mieszkające w lesie w chatce na kurzej stopie. Porywa zabłąkane w lesie dzieci

Boruta, Borowy, Dziad, Laskowiec – Demon leśny, władca lasu, występował pod różnych zwierząt, najczęściej niedźwiedzia, zamieszkiwał niedostępne części lasu.

Oznacz jako: przeczytane ulubione chcę przeczytać
Dokonaj zmian: Edytuj

Komentarze

Nie ma rusałek
Odpowiedz
Niby ciekawe ale w ogóle nie straszne. :/
Odpowiedz
Kikimora, Strzyga, Utopiec... oraz wiele, wiele innych. Gdzie to wszystko jest? Żaden z tego przewodnik, skoro nie ma w nim najważniejszych potworów (oraz najciekawszych).
Odpowiedz
brak niektórych wyrazów, liter etc. Poza tym nic szczególnego, ale nie jest złe ;)
Odpowiedz
hmm.. ciekawe..
Odpowiedz
Zaloguj się, aby dodać komentarz.

Inne od tego autora

Archiwum

Najnowsze i warte uwagi

Artykuły i recenzje