Zdjęcie

12-letni zabójca, Jordan Brown, dostał dożywocie

białadama 59 10 lat temu 38 031 odsłon Czas czytania: ~1 minuta

12-letni zabójca, Jordan Brown, dostał dożywocie

Luty 2009. Jordan obudził się, ale nie poszedł do szkoły. Cichym krokiem przedostał się do sypialni swojej macochy i kilka razy strzelił w tył jej głowy. Kobieta, która była w ósmym miesiącu ciąży, zmarła na miejscu.

Stan Pensylwania słynie z najbardziej surowego prawa w USA. W tej części Stanów Zjednoczonych dzieci ponoszą pełną odpowiedzialność kryminalną już od 10. roku życia. Postępowanie w sprawie Browna, który okrutnie zabił swą ciężarną macochę, trwało dwa lata. Po dokładnym zbadaniu sprawy sąd uznał 12-letniego mordercę winnym śmierci dwóch osób, wymierzając mu karę dożywotniego pozbawienia wolności. - To nie był przypadek. Chłopak działał jak dorosły morderca: miał motywy (nie był dowartościowany przez rodziców), wypracował taktykę, po dokonaniu zbrodni ukrył broń (...), a w toku śledztwa nie przyznał się do winy. Uważamy, że powinien ponieść pełną odpowiedzialność karną. Przestępstwo było egzekucją młodej, bezbronnej, ciężarnej matki. Trudno sobie wyobrazić straszniejszą zbrodnię - podał w uzasadnieniu sędzia. Tym niemniej, tak surowy wyrok jest głośno krytykowany przez obrońców praw człowieka. Jak informuje serwis rawstory.com, organizacja Amnesty International wydała oświadczenie, w którym poddała krytyce niedoskonałe prawo amerykańskie. AI podkreśliła, że Stany Zjednoczone, uważane powszechnie za państwo praworządne, nie ratyfikowały Konwencji Narodów Zjednoczonych o Prawach Dziecka. Wyrok sądu skomentowała także "Komsomolskaja Prawda". "Czegoś takiego nie było nawet w czasach Stalina" - napisała gazeta. Los małego zabójcy podzielił opinię publiczną. Wyrok całkowicie pozbawiający nieletniego przyszłości z jednej strony jest bardzo surowy; z drugiej - w pełni sprawiedliwy.

A Wy jak sądzicie, dwunastolatek powinien ponieść tak surową karę?

Oznacz jako: przeczytane ulubione chcę przeczytać

Komentarze

po co sie z nim bawic zastrzelic i po klopocie
Odpowiedz
Moim zdaniem wyrok jak najbardziej sprawiedliwy, jeśli w wieku 12 lat potrafił dopuscić się takiej zbrodni to strach pomyśleć do czego mogłby być zdolny poźniej... ???
Odpowiedz
najlepiej kara śmierci w usa przeciez jest takie prawo
Odpowiedz
Powiesić skurwiela i po krzyku
Odpowiedz
Powinni go wykastrować
Odpowiedz
Nie jestem pewien, ale w polsce by dostał do 18 roku życia xD
Odpowiedz
,,Czegoś takiego nie było nawet w czasach Stalina". No nie było, bo od razu w tył głowy albo stryczek.
Odpowiedz
No powiem tak troche mu za mało dali...
Odpowiedz
Głupotą byłoby go wypuścić. Skoro zabil za dzieciaka to juz nic tylko czekać na kolejne ofiary. A po co ryzykować czyimś życiem zeby taki morderca mógł sobie bezkarnie chodzić po ziemi.
Odpowiedz
Tak, nie było w czasach Stalina, bo w jego czasach za coś takiego samemu dostawało się kulkę, albo sybir
Odpowiedz
Tak
Odpowiedz
Kurwa, nad czym tu prowadzić rozkminę. Zabójca, morderca, jeden chuj. Skoro nie wykonali na nim wyroku śmierci to niech chociaż gnije w pierdlu jak reszta.
Odpowiedz
SUPER śmieszne normalnie bomba
Odpowiedz
Po cholere dają kare dożywocia ? Człowiek się tylko męczy i gnije w więzieniu (w jego przypadku ok. 88 lat). Można go od razu zabić np. tak jak zabił ofiarę lub jakoś inaczej. Mądra XD
Odpowiedz
Jakub Wojtowicz i dzieciak który nie widzi różnicy między dobrem a złem strzelił aż osiem razy matce w tył głowy ? ty chyba sam nie wierzysz w to co mówisz ? prawda stary jak powiesz że wierzysz załamie sie w kącie pokoju nad głupotą ludzką dzieckiem jest ale gdy ktoś zabija odbiera życie które nie należało do niego każdy rozporządza swoim życiem nie czyimś ma prawo je naprawic błędy ale to osoba zabita moze mu tylko przebaczyc wiec my po prostu zapewniamy mu szybsze spotkanie z ofiara i byc moze mu wybaczy a po za tym od pokutowania jest czysciec jesli jestes katolem.
Odpowiedz
Adrian Żółty i ty mi mówisz, że to ja nie wierzę w to co mówię? Zanim to ocenisz spójrz na siebie dwa razy i przemyśl to zanim coś napiszesz. "ale to osoba zabita moze mu tylko przebaczyc wiec my po prostu zapewniamy mu szybsze spotkanie z ofiara". Aha. To np. w takim razie skoro jakaś bliska osoba komuś zmarła to może też zasugerujesz temu człowiekowi odebranie sobie życia aby mógł się z nią szybciej zobaczyć co? A te osiem strzałów to myślisz, że kiedy strzelał to myślał wtedy racjonalnie jak my teraz? To nie jest jakaś tam błaha sprawa np. sprzeczka z kolegami. To jest sprawa rodzinna. Więc zastanów się co piszesz. Bo teraz o karze śmierci piszesz nawet bardziej jako o wyzwoleniu mordercy, a nie karze. Więc zastanów się wgl co to znaczy słowo kara.
Odpowiedz
Jakub Wojtowicz to byla ironia do twojego myślenia "ale to osoba zabita moze mu tylko przebaczyc wiec my po prostu zapewniamy mu szybsze spotkanie z ofiara" człowieku to wszystko było ironiczne myśle że tą sprawą zajeło sie wielu śledczych i myśle że rozważyli to wszystko czego sie obawiasz ;)
Odpowiedz
Kara śmierci gnojowi
Odpowiedz
Zamknęłabym w pokoju bez klamek na jakiś czas... A potem? Do badań naukowych, ściśle tajnych a dla ludzi dla wiadomości, że "niestety szok jaki wywołał na nim pobyt w klinice odbił się krytycznie na jego mentalności i niezdolny do egzystowania...(...)". No, to by było okej. Nie?
Odpowiedz
Nie prawo, a kodeks Hammurabiego.
Odpowiedz
Sory taki mamy klimat. zabójstwo z premedytacją czyli wiedział co robi więc słusznie zrobili...
Odpowiedz
Co z tego że 12 lat? Morderstwo to morderstwo. Do tego na ciężarnej kobiecie. Dla mnie dla kogoś takiego to tylko stryczek lub komora.
Odpowiedz
Ktos juz napisal prawo hamurabiego oko za oko
Odpowiedz
A moje zdanie jest takie, jak ktoś popełnia przestępstwo, w tym przypadku zabójstwo z premedytacją to DOBRZE WIE CO ROBI! Powodu tak naprawdę nie znamy, ale mało prawdopodobne, że zrobił to bez powodu, kara dożywotniego więzienia dla tego dzieciaka to najlepsze rozwiązanie, zabił 2 osoby, matke i nienarodzone dziecko które nie zobaczyło światła dziennego, on już nigdy nie zobaczy świata Bożego. Tyle
Odpowiedz
Kasia Kurkiewicz 12 lat* idac twoim tokiem myslenia skoro to dziecko nie wie co robi usuwajac przeszkode w dosc brutalny sposob to znaczy dla mnie dwie rzeczy albo jest niedorozwiniete i nie umie odrozniac dobra od zla albo nikt nigdy go nie nauczyl odrozniac jak dla mnie 12 latek powininen dosc sporo wiedziec czego nie wolno robic a co wolno i wiedziec ze nie powinno robic krzywdy jesli wiedzial ze postepuje zle i klamal w sadzie to to nie jest dziecko Dziecko potrafi peknac jesli jest naciskane a nie trzymac sie okreslonej wersji on dzialal jak dorosly wiec powinien byc ukarany jak dorosly
Odpowiedz
Bogdan Normantowicz nie każdy dwunastolatek wie już w tym wieku co robi. Wie np, że nie można bić kolegów w szkole, wyzywać ich. Jednak sytuacja przedstawiona tutaj jest znacznie trudniejsza. Tu nie chodziło o byle jakiś kolegów, ale rodzinę. Powodem jego czynu nie była zemsta, ale desperacja. Uważał, że to może uchronić jego rodzinę przed rozpadem. A w takiej sytuacji wielu by postąpiło w ten sposób. A przede wszystkim dzieci. Tak więc wymierzanie mu dożywotniego pozbawienia wolności jest dla mnie absurdalne. To jest jeszcze dziecko. Ma dopiero 12 lat!!!
Odpowiedz
Jest jeszcze wiele czynnikow dlaczego mogl to zrobic moze macocha sie nad nim znecala nie wiemy calej prawdy lecz jesli Jakubie przeczytales uwaznie on dzialal z premedytacja wiedzial co robi zacieral slady bo wiedzial co mu grozi klamal i utrzymywal caly czas wersje ze nic nie zrobil on nie wpadl w depresje placzac i przyznajac sie odrazu do winy przy pierwszym grozeniu ze jesli nie powie prawdy to bedzie gorzej on poprostu wiedzial co robil myslal nad tym co mial juz wykonac obrane plany takze musial tez wiedziec co mu za to grozi my nie rozmawiamy o dziecku ktore trzymalo bron bo znalazlo w szafie taty i chcialo sie pobawic w wojne tylko o osobie dosc inteligentnej jak na swoj wiek obmyslajac plan zabojstwa (egzekucji)
Odpowiedz
sory za literowki.
Odpowiedz
On mial 10 lat, jego mozg nie byl rozwiniety do tego stopnia, zeby moc ocenic sytuacje w oparciu o realne fakty i nie byl swiadom konselkwencji...dla niego biale bylo biale a czarne czarne...obarczyl ta kobiete wina za niedowartosciowanie itp. prawdopodobnie przyjscie malego dziecka na swiat zdyskredytowalo by og o wczach ojca calkowicie...w jego mniemaniu. wybral najprostrza droge dzialania, usunal przeszkode z drogi. dzieci tak robia, nie licza sie z konsekwencjami, w tym wieku rozwojowym nie sa w stanie przewidywac dalekobieznych skutkow swoich wyborow. no ku....wa, przciez to jest oczywiste !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! a bystrzachy z USA sie tego nie dopatrzyly, nie doiuczone pacany. sory, nie mowie ze dobrze zrobil...bo zle, ale to jest dziecko i tyle.,
Odpowiedz
Te które zginęło w łonie matki też było dzieckiem, pomyślałaś o tym?
Odpowiedz
Skoro miał 10/12 lat to powinien chodzić już do szkoły a tam uświadamiają dzieci od początku że przemoc jest zła. Według polskiego prawa byłby w trzeciej lub piątej klasie podstawówki, czyli byłby już samodzielnie myślącą jednostką. Nigdzie nie było wspomniane żeby był opóźniony w rozwoju, a skoro polskie dziecko w tym wieku wie że morderstwo to rzecz niedopuszczalna i pociąga za sobą olbrzymie konsekwencje to amerykańskie w tym samym wieku powinno to równie dobrze rozumieć. Owszem, zdarzają się odchyły, ale zwykle są uzasadnione podłożem psychologicznym. Przez cały czas, kiedy chodziłam do podstawówki (przyznam że chodzę do gimnazjum) nikt w całej szkole nikogo nie zamordował. Nieważne czy rodzice byli po rozwodzie, czy miał rodzeństwo, czy mial "nową" mamę lub tatę czy nawet był adoptowany to wszystkie te dzieci w wieku szkolnym były na tyle dojrzałe żeby szukać rozwiązania problemu w inny sposób niż morderstwo, dlatego uważam że ten chłopiec popełnił zbrodnię w pełni świadomie i zasłużył na otrzymany wyrok
Odpowiedz
Jak to się mówi: oko za oko, ząb za ząb!!! i TYLE W TEMACIE...
Odpowiedz
dobre
Odpowiedz
Ja bym najpierw wolała przeprowadzić rozmowę z tym dzieciakiem... Chociaż biorąc pod uwagę to, że to planował, musiał być świadomy, że możliwe jest jego złapanie. Plus musiał wiedzieć, że zabijanie jest złe skoro próbował zatuszować, chociażby chowając broń.. jako sędzia wymierzyłabym my to dożywocie z możliwością wyjścia za dobre sprawowanie, ale dopiero po 5 latach. Chociaż jest jedno ale, bo mógł być to psychopata, a psychopaci, nie odczuwają bólu a tym bardziej poczucia sumienia. Z tego co wiem kilku psychopatów poddali testowi, polegał on na tym, że zamknęli ich w pomieszczeniu i potraktowali bardzo głośnym piskiem, który spowodowałby ból u normalnego człowieka, a oni nie zareagowali, więc może trzeba by było poddać go takiemu testowi?
Odpowiedz
1.Zadyndanie na sznurku.2.Wybebeszenie.3.Head shot
Odpowiedz
pewnie ze tak co z takiego dzieciaka wyrosnie... kolejny amerykanski psychol..
Odpowiedz
ooo ja pierdole kiepsko ale napewno ni był normalny !1
Odpowiedz
łał ale kara
Odpowiedz
Buhahaha po pierwsze pisze przez tel wiec w du**ie to mam jak tam wychodzilo... ważny jest przekaz
Odpowiedz
bardzo dobrze skurwielowi!! Nie ma co gdybac czy macocha swieta czy nie chujoza maly zabil i to kobiete w ciazy...sory ale dla mnie kara smierci dla chujozy.
Odpowiedz
tak
Odpowiedz
z takim to na szubienice !!!
Odpowiedz
Raczej powinien pójść do ośrodka i być non stop pod obserwacja lekarzy psychiatrów.... żeby mogli zadeczydowac czego naprawdę byli to motywem i ogólnie pomoc mu ponieważ dziecko wówczas 10-letnie mogli przeżyć trałme widząc dużo krwi i sam widok zmasakrowanej glowy, twarzy kobiety....
Odpowiedz
zabić go!!!!
Odpowiedz
mogą go dać na odizolowanie stuprocentowe do jednoosobowej celi , aby świata bożego nie widział
Odpowiedz
Znając życie wypuszczą go za dobre sprawowanie za kilka lat. Chociaż to nie byłoby dobre bo znowu osoba nie przystosowana do życia w społeczeństwie, bez perspektyw, bez wykształcenia. To nie ma sensu.
Odpowiedz
Kara śmierci dla takiego gówniarza.W końcu zabił 2 osoby i powinien poczuć się tak jak one.
Odpowiedz
NO NIEŹLE :D
Odpowiedz
ta kara nie ma sensu. tak młodego człowieka powinni przez kilka resocjalizować w jakimś zakładzie dla młodocianych. powinni przystosować go na nowo do życia w społeczeństwa i pod okiem kuratora powinien w ramach kary poza zwykłą pracą powinien pracować na rzecz społeczeństwa. a przy dożywociu nie ma z niego porzytku.
Odpowiedz
W tym wypadku byłaby tzn. ,, zwichnięta resocjalizacja".
Odpowiedz
Stan Pensylwania oferuje dwa inpulsy elektryczne 2500V dla morderców dorosłych. To dlaczego ten młody nie trafił na krzesło?
Odpowiedz
Tak.
Odpowiedz
niby dobrze, że dostał dożywocie ale ile on tam będzie musiał siedzieć? 50 lat co najmniej? myślę, że jakby posiedział z 5-10 lat to by mu może wystarczyło żeby zrozumiał co tak naprawdę zrobił. to przecizeż w sumie jeszcze dziecko. ale to tylko moje zdanie
Odpowiedz
Za surowa ._.
Odpowiedz
Kara musi być !
Odpowiedz
kara smierci a nie przez najblizsze 50 lat bedzie utrzynywany zjebany darmozjad za pieniadze podatnikow
Odpowiedz
I dobrze że mu wjebali dożywocie. Mogli go skazać jeszcze na karę śmierci.
Odpowiedz
no nie od razu dożywocie... moim zdaniem 20 lat spokojnie by wystarczyło
Odpowiedz
Oczywiście ,że powinien...
Odpowiedz
Zaloguj się, aby dodać komentarz.

Inne od tego autora

Archiwum

Najnowsze i warte uwagi

Artykuły i recenzje